Αναζήτηση
  • Κωνσταντίνος Μουτσιάνας

Σε πόσα χρόνια θα αλλάξει η Θεσσαλονίκη;

του Δρ. Κωνσταντίνου Μουτσιάνα.

Είναι πραγματικότητα ότι η εμπιστοσύνη ανάμεσα στους πολίτες της Θεσσαλονίκης και της εκάστοτε κεντρικής διοίκησης έχει δικαιολογημένα διαρραγεί σε σχέση με τα έργα υποδομής που έχει ανάγκη η πόλη. Οι συνεχείς υποσχέσεις που εδώ και πολλά δίνονταν αλλά στο τέλος δεν τηρούνταν ανέβασαν τη δυσπιστία πολύ ψηλά. Επίσης, η ανούσια κομματικοποίηση των έργων που θα αναβάθμιζαν την ποιότητα ζωής των ανθρώπων που ζουν και δραστηριοποιούνται στην πόλη είναι μια από τις αιτίες ασυνέχειας και ασυνέπειας των έργων που σχεδιάζονταν αλλά ποτέ δεν υλοποιούνταν. Το μόνο που είχε συνέχεια και διάρκεια ήταν η ταλαιπωρία των πολιτών. Όσο κλισέ και αν είναι η φράση ότι τα έργα υποδομής «δεν έχουν χρώμα» άλλο τόσο σημαντική και πραγματική είναι.


Την τελευταία τριετία η κατάσταση είναι διαφορετική. Έχουμε οριστικοποιήσει τα έργα που έχει ανάγκη η πόλη, ο σχεδιασμός έχει ολοκληρωθεί, οι τυπικές και απαραίτητες διαδικασίες έχουν προχωρήσει (συμβασιοποίηση έργων) και η εκτέλεση των έργων προχωράει βάσει χρονοδιαγραμμάτων. Έργα που θα αλλάξουν τη φυσιογνωμία της πόλης. Έργα που θα της προσδώσουν εκείνα τα χαρακτηριστικά και θα δημιουργήσουν εκείνες τις συνθήκες για να μετεξελιχθεί η πόλη σε ένα οικονομικό και εμπορικό κέντρο. Κανείς δεν ισχυρίζεται ότι για να γίνει η πόλη οικονομικό κέντρο πρέπει απλά να συμπληρώσει με “τικ” κάποια κουτάκια. Η μετεξέλιξη για την οποία συζητάμε είναι μια δυναμική διαδικασία, δημιουργεί ένα πεδίο που κινητοποιεί τις υφιστάμενες δυνάμεις σε ένα τοπικό οικονομικό οικοσύστημα και γεννά νέες.

Η αναβάθμιση του αεροδρομίου, η σιδηροδρομική σύνδεση του 6ου προβλήτα η οποία μετατρέπει το λιμάνι σε κέντρο logistics που διευκολύνει την πρόσβαση στις αγορές των Βαλκανίων και της Ευρώπης, η ολοκλήρωση του μετρό και η έναρξη κατασκευής της flyover της περιφερειακής οδού, το οδικό έργο Θεσσαλονίκης – Έδεσσας και τα σιδηροδρομικά έργα δημιουργούν ένα πλέγμα υποδομών που συμπληρώνουν σημαντικά το οικονομικό προφίλ της Θεσσαλονίκης. Θα πρέπει, επιπλέον, να σημειωθεί ότι τα επόμενα πέντε χρόνια η χώρα μας έχει να διαχειριστεί 80 δις ευρώ από κοινοτικούς πόρους τα οποία θα διατεθούν για την υλοποίηση τομεακών και περιφερειακών αναπτυξιακών προγραμμάτων ενώ το ένα τρίτο των πόρων του ΕΣΠΑ θα διατεθεί για έργα στις περιφέρειες.


Σύμφωνα με τα χρονοδιαγράμματα που έχουν δοθεί και τις δηλώσεις που έχουν γίνει από τα αρμόδια υπουργεία, σε μια περίοδο 8 ετών θα έχουν ολοκληρωθεί τα εμβληματικά έργα που θα μετασχηματίσουν τη Θεσσαλονίκη σε μια σύγχρονη, ευρωπαϊκή πόλη. Οπότε, προκύπτουν δύο σημαντικές ευκαιρίες. Η πρώτη είναι να αξιοποιήσουμε την ενδιάμεση περίοδο των 8 ετών αντλώντας οφέλη από την κατασκευή των έργων. Τα έργα υποδομής αποτελούν επενδύσεις που διοχετεύονται στην τοπική οικονομία με πολλαπλά οφέλη για έναν μεγάλο αριθμό επιχειρήσεων και επαγγελμάτων που συνδέονται με τις κατασκευές. Ουσιαστικά, κάθε ευρώ που αξιοποιείται μέσα από τα έργα υποδομής γεννά 1,8 ευρώ στην οικονομία. Θα πρέπει ταυτόχρονα να αντιληφθούμε ότι σε αυτή την ενδιάμεση περίοδο θα υπάρξει σημαντική διεύρυνση της αγοράς εργασίας με υψηλή ζήτηση στελεχών και νέων δεξιοτήτων. Γεγονός που πρέπει να κινητοποιήσει τους εκπαιδευτικούς πυλώνες της πόλης προς αυτήν την κατεύθυνση.


Η δεύτερη ευκαιρία αναδύεται με την ολοκλήρωση των έργων υποδομής. Η Θεσσαλονίκη έχοντας συμπληρώσει το κενό που εδώ και πολλές δεκαετίες της στερούσε τη δυναμική, θα έχει πλέον όλα τα εχέγγυα για να παίξει έναν πρωταγωνιστικό ρόλο στη Νοτιοανατολική Ευρώπη, να γίνει εμπορευματική πύλη, να δώσει κίνητρο σε επιχειρήσεις να εγκατασταθούν στην ευρύτερη περιοχή, να δημιουργήσει μια αγορά εργασίας με καλά αμειβόμενες θέσεις, να αξιοποιήσει εν τέλει όλα τα ανταγωνιστικά της πλεονεκτήματα.


Δημοσιεύτηκε στη "Μακεδονίας της Κυριακής" στις 03.07.2022

Πρόσφατες αναρτήσεις

Εμφάνιση όλων